Jakość Kształcenia
Repozytorium zasobów informacji o jakości kształcenia w Akademii
Jakość kształcenia w KA AFAM weryfikowana jest na wielu etapach „łańcucha” dydaktycznego:
- w trakcie semestru, z wykorzystaniem procedur hospitacyjnych lub bieżącej ewaluacji konkretnych zajęć z inicjatywy prowadzącego zajęcia,
- po zakończeniu każdego semestru zajęć, w formie posemestralnej ewaluacji zajęć prowadzonych przez wykładowców,
- po zakończeniu ostatniego semestru studiów, kiedy ewaluacji podlegają wybrane przedmioty z całych studiów (np. mających przypisanych więcej niż 3 ECTS) oraz lista efektów kształcenia jaka powinna być zrealizowana w ciągu całego toku studiów,
- w cyklu 2-rocznym, przy okazji okresowej oceny pracowników, w ramach której analizuje się osiągnięcia każdego pracownika w obszarze badań, dydaktyki oraz działalności organizacyjnej,
- w cyklu 5-6-letnim, w trakcie akredytacji kierunków studiów przez Polską Komisję Akredytacyjną,
- kilka lat po zakończeniu studiów, kiedy pytania o przydatności zdobytej w trakcie studiów wiedzy, umiejętności i kompetencji kierowane są do absolwentów
- w trybie ciągłym poprzez wywiady, ankietyzację pracodawców, którzy oceniają programy kształcenia obserwując swoich pracowników,
- w trybie ciągłym, w ramach działań podejmowanych przez uczelnianą i wydziałowe komisje ds. jakości kształcenia, polegających na analizowaniu, raportowaniu i wnioskowaniu w sprawach dydaktycznych, jako swoiste organy controllingu i audytu wewnętrznego.
Niezależnie od tych procedur, zapisanych i nakazanych w aktach prawnych regulujących sferę dydaktyki szkół wyższych w Polsce, istnieją jeszcze inne formy weryfikacji jakości kształcenia, np.
- coroczne rankingi uczelni, w których jedną z ważnych składowych jest obszar dydaktyki,
- witryny internetowe zamieszczające opinie studentów o wykładowcach z podawaniem ich nazwisk i miejsc pracy (np.ocen.pl)
- portale społecznościowe, na których studenci wymieniają się uwagami na temat wykładowców i prowadzonych przez nich zajęć.
- w ramach nieformalnych, obiegowych opinii o wykładowcach, sposobie prowadzenia zajęć, ich przydatności, walorach studiowania na różnych kierunkach studiów czy też uczelniach itd., funkcjonujących na szczeblu lokalnym (miasta lub regionu).
W poszczególnych zakładkach zebrano i udostępniono wyniki analiz jakości kształcenia dokonywanych na różnych szczeblach powyższej listy.