Badania Naukowe
I. Główne dyscypliny naukowe uprawiane w Uniwersytecie to:
architektura i urbanistyka, nauki medyczne, nauki o zdrowiu, pedagogika, psychologia, nauki prawne, nauki o polityce i administracji, nauki o zarządzaniu i jakości, ekonomia i finanse, nauki o bezpieczeństwie.
1. Architektura i urbanistyka. Kierunki pracy naukowej mają charakter badań ściśle teoretycznych oraz refleksji powiązanych z aktywnością zawodową, dotyczą zarówno architektury dawnej jak i współczesnej. Do najważniejszych należy zaliczyć badania nad współczesną architekturą krajów azjatyckich w kontekście ich relacji z kulturą europejską; problematyką bezpieczeństwa w architekturze i urbanistyce; architekturą obiektów kultury - muzeów, sal koncertowych; architekturą średniowiecza - polską architekturą romańską i gotycką; wpływem technologii informacji na struktury programowo-przestrzenne współczesnych miast i psychikę człowieka; współczesną architekturą o charakterze ikonicznym, tworzoną przez najbardziej uznane i rozpoznawalne osobowości w świecie architektury; architekturą terminali pasażerskich i urbanistyką zespołów zabudowy okołolotniskowej.
2. Nauki medyczne. Projekty badań naukowych w dziedzinie nauki medyczne oparte są o ścisłą współpracę z dziedzinami klinicznymi i podstawowymi takimi jak np. genetyka, biochemia, anatomia i biofizyka. W współpracy z Mayo Clinic realizowane są badania genetycznego podłoża choroby Parkinsona i dystonii ogniskowej. Prowadzone są także badania analizy zaburzeń ruchowych oraz zaburzeń snu w chorobach neurozwyrodnieniowych mózgu z użyciem obiektywnym metod oceny. W współpracy z UJ i WUM realizowane są projekty oceny przyczyn genetycznych niepłodności w dotyczące spermatogenezy oraz genetycznej predyspozycji do zaburzeń statyki miednicy mniejszej w oparciu o sekwencjonowanie całego eksomu. Opracowywane są nowe i bezpieczne techniki operacyjne w ortopedii, chirurgii urazowej narządu ruchu oraz medycynie sportowej, których wyniki są publikowane w czasopismach American Journal of Sports Medicine, Arthroscopy, Clinical Anatomy. Prowadzony jest projekt dotyczący oznaczania markerów przebudowy tkanki łącznej podczas terapii pozaustrojową radialną falą uderzeniową oraz protokoły zastosowania EMG i akcelarometrii w diagnostyce ortopedycznej. W ramach projektów naukowych oceniana jest skuteczności analgezji u chorych po wybranych zabiegach oraz dokonuje się identyfikacji czynników determinujących natężenie bólu. W badaniu prospektywnym, randomizowanym porównywany jest efekt pomostowanie aortalno wieńcowe względem angioplastyki wieńcowej u chorych z zaawansowaną chorobą wieńcową i ostrym zespołem wieńcowym bez uniesienia odcinka ST . Opracowywany jest nowy model aterosklerozy u świni domowej w oparciu o lokalne podawanie cholesterolu z długo uwalniających mikrosfer. W ramach projektów badany jest wpływ zanieczyszczeń powietrza na poziom markerów procesów zapalnych we krwi mieszkańców polskich miast oraz dokonywana jest analiza farmako-ekonomiczna zakażeń Clostridium difficile.
3. Nauki o zdrowiu. Zachowania zdrowotne i jakość życia pacjentów ze schorzeniami przewlekłymi. Determinanty jakości życia opiekuna i pacjenta z mechanicznym wspomaganiem układu krążenia. Ocena wyników leczenia krańcowej niewydolności serca poprzez implantację mechanicznego wspomagania układu krążenia. Analiza postaw i motywacji w decyzjach o zgodzie oraz odmowie zgody na donację narządów. Wiedza i postawy personelu stacji dializ wobec żywego dawstwa nerki. Jakość opieki pielęgniarskiej. Profilaktyka i leczenie bólu. Interprofesjonalne kształcenie studentów kierunków medycznych z wykorzystaniem symulacji medycznej.
Zastosowanie czynników fizykalnych w kompleksowym procesie fizjoterapeutycznym oraz ich wpływ na homeostazę organizmu człowieka. Skuteczność zabiegów elektroterapeutycznych w przypadku zmian w przewodnictwie włókien ruchowych - wykorzystanie elektromiografii globalnej w diagnostyce i programowaniu procesu fizjoterapii. Biochemiczne zależności prooksydacyjno- antyoksydacyjne organizmu w procesie starzenia - wpływ na organizm kriostymulacji ogólnoustrojowej, wibroterapii całego ciała i aktywności fizycznej. Zmiany wrażliwości czuciowej z uwzględnieniem różnych jednostek chorobowych. Problemy zdrowotne osób po przebytej chorobie COVID-19 – diagnoza, profilaktyka, terapia. Zespół stresu i wypalenia zawodowego personelu medycznego w czasie pandemii Covid – 19. Niska dostępność energii w sporcie oraz jej wpływ na zaburzenia cyklu miesięcznego. Zastosowanie metod fizjoterapii w dystonii ogniskowej w tym dystonii szyjnej. Problematyka obrzęku chłonnego w różnych etiologiach. Fizjoterapia w zaburzeniach układu stomatognatycznego. Wykorzystanie wibroterapii w leczeniu dysfonii. Kinezjofobia po przebytym uszkodzeniu urazowym narządu ruchu jako problem dla rehabilitacji. Programy rehabilitacji przed i po zabiegach bariatrycznych
Badanie wpływu czynników środowiskowych, w tym zanieczyszczeń powietrza, wsparcia społecznego, a także ich interakcji z czynnikami społeczno-demograficznymi (np. dzietność, wykształcenie) na płodność kobiet i ich gospodarkę hormonalną oraz kondycję zdrowotną noworodka.
Ocena zdrowia fizycznego i psychicznego oraz zachowań zdrowotnych, a sposoby radzenia sobie ze stresem studentów Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego” (2020-2022) - poznanie zwyczajów żywieniowych oraz ocena stanu odżywienia studentów I roku Krakowskiej Akademii im. A. Frycza Modrzewskiego w Krakowie, a także określenie poziomu aktywności fizycznej badanych.
Bezpieczeństwo i efektywność działania składników kosmetyków, analiza dowodów naukowych potwierdzających skuteczność jak i bezpieczeństwo zarówno nowoczesnych technologii jak i znanych metod wykorzystywanych zarówno w kosmetologii jak i medycynie naturalnej
4. Pedagogika. Badania naukowe poświęcone są: w dziedzinie edukacji szkolnej i pozaszkolnej: zjawisku ciszy w edukacji szkolnej i życiu rodzinnym; w dydaktyce: doskonaleniu umiejętności dydaktycznych nauczyciela rozwijających kreatywność ucznia, zwiększania jakości interakcji dydaktycznych, pracy metodami poszukującymi i korzyści tych działań dydaktycznych dla ucznia i dla nauczyciela; kształtowaniu umiejętności życiowych dzieci w młodszym wieku szkolnym na podstawie innowacyjnych metod dydaktycznych – wzorce międzynarodowe - (model „Nauka-Sztuka-Edukacja”); modelowaniu postaw dzieci i młodzieży/ programy profilaktyczne; zastosowaniu alternatywnych metod stymulowania twórczej aktywności dzieci w wychowaniu przedszkolnym; edukacji poprzez sztukę (muzyka, plastyka); problematyce czasu wolnego w działalności placówek wychowania pozaszkolnego w Polsce; badania poświęcone nauczycielom (motywom i ocenie trafności wyboru zawodu, ich warunków pracy, doświadczania stresu i radzenie sobie z nim w pracy, wypalenia zawodowego, jak też oczekiwanego i otrzymywanego wsparcia; zagadnieniu samokształtowania się nauczycieli i innych grup praktyków pedagogicznych, kulturowych czynników związanych z tym procesem; uczciwości akademickiej polskich studentów oraz studentów w innych krajach – porównanie podejścia studentów do zagadnienia oszukiwania na testach i egzaminach, zdalnego nauczania języków obcych na wszystkich etapach kształcenia; historii myśli pedagogicznej XIX i XX wieku, historii oświaty i wychowania. W pedagogice resocjalizacyjnej: społecznym i rodzinnym uwarunkowaniom procesu edukacyjnego ze szczególnym uwzględnieniem zjawiska wykluczenia; doskonaleniu praktyki profilaktyczno-resocjalizacyjnej w ramach rodzinnej kurateli sądowej; weryfikacji efektywności procesu resocjalizacji nieletnich w systemie instytucjonalnym a w szczególności wdrażania autorskiej podstawy programowej oraz arkusza diagnostycznego zmian adaptacyjnych dla wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych. W edukacji medialnej: relacjom międzypokoleniowym w kontekście nowych technologii, zależności jakie zachodzą w między kreatywnością dzieci a ich korzystaniem z nowych technologii, integracyjnym potencjałem internetu w kontekście niepełnosprawności a zwłaszcza osób z dysfunkcjami słuchu.
5. Psychologia. Aktywność naukowo szerokie spektrum zagadnień od problematyki neuropsychologicznej poczynając a na badaniach międzykulturowych kończąc. Prowadzone są cieszące się zainteresowaniem niemal całego świata medycznego prace nad neuropsychologicznymi mechanizmami zaburzeń zachowania. W podobnym nurcie podejmowana jest tematyka neurorehabilitacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w ujęciu rozwojowym. Kliniczne wątki, a zwłaszcza tematyka kryzysów i traumy w powiązaniu z zaburzeniami osobowości, podejmowane są w połączeniu z szeroko rozwijaną tematyką wypalenia zawodowego i stresu. Odmienny nurt obejmuje badania nad psychologią relacji społecznych takich jak analiza skuteczności w działaniach, wartości i poczucia sensu życia, zdrowia i patologii seksualnych, empatii i inteligencji emocjonalnej, a także kulturowych kontekstów zachowania. W ujęciu łącznym obszary badawcze można określić jako poszukiwania psychologicznych i neuropsychologicznych a także społecznych uwarunkowań utrudniających pozytywne funkcjonowanie człowieka.
6. Nauki prawne. W zakresie historii prawa prowadzone są badania na temat federalizmu w Polsce i Europie w czasach nowożytnych oraz z historii administracji i myśli administracyjnej. w zakresie teorii i filozofii prawa: teoria legislacji, etyki zawodów prawniczych, teoria umów wzajemnych, a także współczesna interpretacja teorii Leona Petrażyckiego. W zakresie kryminalistyki, kryminologii i nauk o policji: problematyka detekcji kłamstwa (tak instrumentalna, jak i nieinstrumentalna), rola biegłych w procesie karnym, teorie kryminologiczne, literatura piękna a kryminologia, służby policyjne i specjalne. Historia kryminologii i historia nauk sądowych, historia służb specjalnych w Polsce. W zakresie prawa karnego: międzynarodowe prawo karne, prawo wykroczeń; W zakresie prawa gospodarczego : publiczne i prywatne prawo gospodarcze, prawo bankowe, prawo energetyczne; Prawo konkurencji; Zagadnienia prawa pracy; W zakresie prawa cywilnego: prawo spadkowe i międzynarodowe prawo spadkowe, prawa konsumentów, ochrona własności intelektualnej, wpływ nowych technologii na prawo; W zakresie prawa finansowego: finanse jednostek samorządu terytorialnego, daniny publiczne (podatki i opłaty); W zakresie prawa międzynarodowego publicznego: źródła prawa międzynarodowego, międzynarodowe prawo żywnościowe, prawa człowieka, stosunek prawa unijnego do prawa krajowego; W zakresie prawa europejskiego: prawo unijne a prawo krajowe, orzecznictwo ETS UE.
7. Nauki o polityce i administracji. Badania obejmują doktryny polityczne i prawne, stronnictwa i partie polityczne II RP; w zakresie stosunków międzynarodowych: problematykę niemcoznawcza, problematykę bezpieczeństwa międzynarodowego; w zakresie handlu zagranicznego: ekonomię międzynarodową, międzynarodową politykę handlową, integrację gospodarczą, funkcjonowanie rynków; społeczne i kulturowe uwarunkowania zjawisk politycznych; edukację praw człowieka w kontekście współczesnej polityki antydyskryminacyjnej.
8. Nauki o zarządzaniu i jakości. Kierunki badań obejmują następujące obszary badawcze: koncepcje zarządzania i modele biznesu; zarządzanie zrównoważonym rozwojem organizacji; bezpieczeństwo w zarządzaniu publicznym i zarządzaniu organizacjami komercyjnymi; koncepcja odpowiedzialnego biznesu, rola czynnika ekologicznego; narzędzia menadżerskie w zarządzaniu firmą; wsparcie procesów podejmowania decyzji, wykorzystanie metod ilościowych; współczesne podejście do procesów pracy; problematyka wynagrodzeń, głównie analiza godziwości opłacania kapitału ludzkiego; odpowiedzialna przedsiębiorczość i innowacyjność organizacji; badania elastyczności technologicznej przedsiębiorstw; badania związku pomiędzy otoczeniem celnym a konkurencyjnością przedsiębiorstw; informatyczne wsparcie procesów uczenia się organizacji oraz e-learning w organizacjach edukacyjnych; projekty informatyczne wspomagające zarządzanie w organizacji; wpływ instrumentów giełdowych na strategiczne zachowania firm; zadania zmieniających się zachowań klientów w tworzeniu strategii marketingowych przedsiębiorstw i instytucji finansowych; badania ruchu turystycznego w Krakowie oraz Małopolsce; metody i narzędzia weryfikacji wiarygodności danych źródłowych. Wynikający z działalności naukowej wpływ społeczny i gospodarczy dyscypliny odnosił się w szczególności do implementacji kilkanaście lat temu strategii proekologicznych firm a także gmin. Aktualnie dotyczy przenoszenia tej tematyki na zarządzanie bezpieczeństwem ekologicznym i ekologiczno-energetycznym we współpracy z organizacjami non-profit i administracją publiczną. Problem zarządzania bezpieczeństwem, w szczególności biznesu jest drugim, ważnym obszarem wywierania wpływu społeczno-gospodarczego dyscypliny.
9. Ekonomia i finanse. Kierunki badań obejmują takie obszary badawcze jak ekonomia międzynarodowa, a w szczególności międzynarodowa polityka handlowa, międzynarodowa polityka celna i jej kierunki oraz instrumenty; wielostronny system handlu, procesy integracji gospodarczej, finanse przedsiębiorstw i gospodarstw domowych, innowacje i inwestycje w gospodarce, rynki finansowe, polityka finansowa, analiza i transfer ryzyka finansowego, analiza wzrostu, rozwoju i wahań koniunkturalnych gospodarki i jej sektorów, funkcjonowanie rynków.
10. Nauki o bezpieczeństwie. Tematyka prac badawczych dotyczy: bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego w zmieniających się obszarach współczesnej rzeczywistości; systemu społecznego przygotowania na rzecz obronności w zakresie bezpieczeństwa; efektywności bezpieczeństwa struktur i procedur zarządzania kryzysowego; przygotowania kadr dla potrzeb służb mundurowych, a także kadr dla edukacji w obszarze bezpieczeństwa na różnych poziomach kształcenia; nauk o bezpieczeństwie – doświadczenia, stan obecny, potrzeby i perspektywy; organizacji paramilitarnych jako elementu systemu bezpieczeństwa narodowego; zjawiska stresu i wypalenia zawodowego wśród nauczycieli przedmiotu Edukacja dla Bezpieczeństwa oraz służb mundurowych.
II. Finansowanie badań naukowych
Realizacja projektów badawczych pracowników Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego opiera się na środkach pochodzących z 3 źródeł: pozyskanych w ramach konkursów Narodowego Centrum Nauki (NCN) oraz innych źródeł zewnętrznych; przekazanych w ramach subwencji MNiSW; oraz pochodzących z Funduszu Badań Naukowych Uczelni (FBNU). Istotne miejsce przypada w udziale środkom pozyskanym w ramach konkursów NCN (grantów). Stanowią one 35,2% ogółu środków pozyskanych na badania. Uczelnia pozyskuje także środki finansowe z programu na "Krakowskie Konferencje Naukowe" (dysponentem środków jest PAU). Ważnym źródłem finansowania badań naukowych są środki przeznaczone na utrzymanie potencjału badawczego. W powyższej grupie charakterystyczny był systematyczny wzrost środków, który najwyższą dynamikę odnotował w latach 2011-2019. Było to następstwem korzystnej, pierwszej kategoryzacji jednostek Uczelni (Wydziałów), która spowodowała ponad 400,0%-owy wzrost średniej wysokości środków na indywidualne projekty. Także środki przekazane na działalność badawczą z FBNU odgrywają ważną rolę w zakresie wsparcia pracy pracowników Uczelni w zakresie finansowania ich czynnego udziału w międzynarodowych i krajowych konferencjach oraz pokrycia kosztów wydania artykułów oraz opracowań o charakterze monograficznym.
III. Uprawnienia do nadawania stopni naukowych
W wyniku przeprowadzonej w 2022 roku ewaluacji dyscyplin naukowych Uczelnia uzyskała uprawnienia do nadawania stopnia doktora i doktora habilitowanego w dyscyplinach: nauki prawne, nauki medyczne, pedagogika oraz architektura i urbanistyka.
W lipcu 2023 r. Rada Doskonałości Naukowej nadała nam uprawnienia do nadawania stopni doktora i doktora habilitowanego w dyscyplinie stosunki międzynarodowe.
Decyzją Ministra w lipcu 2023 r. uzyskaliśmy kategorię naukową B+ w dyscyplinie nauki o zdrowiu,
Decyzją Ministra w kwietniu 2024 r. uzyskaliśmy kategorię naukową B+ w dyscyplinie nauki o zarządzaniu i jakości. Tym samym uzyskaliśmy uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora i doktora habilitowanego w tych dyscyplinach.